Omvända situps

Omvända situps är en skonsam och effektiv övning för att stärka magmusklerna samt öka rörligheten i ryggen.

Hem » Övningar » Rörlighetsövningar » Omvända situps
  • Omvända situps är bra för de allra flesta med stel rygg. Ökar upp rörligheten i övre delen av ländryggen samt nedre delen av bröstryggen och möjliggör på sätt ökad styrka i både mage och höftböjare, vilket är extra viktigt för löpare.
  • Utgångsposition: Raka eller böjda ben, händerna på magen. (Det är svårare ju mer böjda knäna är.)
    Ta hakan mot bröstet och runda till ryggen, pressa in naveln och rulla ned långsamt, kota för kota till ryggliggande.
    Rulla sedan långsamt upp igen, kota för kota, tillbaka till utgångsposition. Behöver du, hjälp till med armarna genom att hålla i baksidan på låren för att dra dig upp hela vägen till sittande.
  • Upprepa 5-15 gånger.

Dela med dig av omvända situps

Relaterade övningar

Hunden

En effektiv rörlighetsövning för hela kroppen.

Så gör du hunden

Plogen

Övning för rörlighet i bröst- och ländrygg.           

Så gör du plogen

Ryggrotation

En välgörande övning för att öka ryggrotationen.

Så gör du ryggrotation

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.